
Brunede kartofler
Dette er en efterhånden fin tuned opskrift på hvordan de brunede kartofler skal laves, således at de virkelig smager godt. Slanke eksperter, smut herfra - dette er ikke en side for jer.
Ingredienser (variable)
- Glas-kartofler - dem med det grønne låg fra Føtex er gode
- Sukker
- Lurpak-smør
Tilberedning (algoritme)
Vandet hældes fra glaskartoflerne
Stegepanden opvarmes på fuldt blus, og bunden af panden dækkes med et lag sukker på en halv til tre kvart centimeter. Sukkeret opvarmes til det hele er smeltet - sørg for at sukkeret ikke brænder på ved at vende lidt på panden. Sørg desuden for at undgå at sukkeret bobler for meget. Sukkeret er klar, når der ikke kan ses nogen krystaller mere i lagen
Herefter tilføres omkr. 25-50 g smør, som fordeles i sukkerlagen.
Glaskartoflerne tilføres til lagen, og der røres godt rundt. I starten skal man være opmærksom på at kartoflerne nedkøler sukkerets temperatur, hvilket kan få sukkeret til at størkne. Kogepladen skal således stadig være på fuldt blus sålænge dette er tilfældet, men når sukkeret igen er smeltet må det gerne justeres ned, således at sukkerlagen blot simrer.
Sørg for hele tiden at røre i kartoflerne. Gøres dette ikke risikrer de at brænde på og eksplodere ud over hele køkkenet. (Det giver et utroligt svineri)
Rigtig gode brunede kartofler opnås, hvis der bruges rigeligt med sukkerlage som kartoflerne kan soppe i, og de får rigeligt tid til at soppe i lagen. Kartoflerne må gerne simre i en halv times tid i lagen. Dog behøver de ikke være på stegepanden sålænge. Når de er færdige kan de med fordel sættes i et fad sammen med lagen, og puttes i ovnen til senere servering.
Kommentarer til denne side
| 15. Mar 2003 | Ligesom flæskestegssiden.. Krystal klar opskrift med perfekt res | Nicolai Mathiasen |
|
Desuden er jeres side design rigtigt godt. - Og ganske cute at kalde det variable og algoritme. :-)
|
||
| 24. Dec 2003 | Tak for hjælpen | Klaus |
|
Nem og overskuelig side for en som mig, som ikke laver julemad så tit
|
||
| 24. Dec 2003 | Fin opskrift, men ikke printvenlig | Lyrik |
|
Kunne det lade sig gøre at lave siden så den kan printes uden at mangle tekst i højre side?
|
||
| 14. Jan 2004 | Nu er siderne printvenlige | Søren Hansen |
|
Nej, det er da helt klart at disse sider skal kunne printes ud hvis de skal kunne gøre nytte. Derfor kan man nu på alle opskriftssiderne få en printvenlig udgave oppe i venstre hjørne.
|
||
| 7. Apr 2004 | Endnu et step for printvenligheden | Søren Hansen |
|
I forbindelse med opdateringen af layoutet fjernede vi igen linket til en printvenlig udgave. Dette skyldes at siden faktisk bliver printvenlig blot ved at trykke på print i browseren. Menuen skulle gerne forsvinde så det enste man reelt printer er selve siden. Skulle dette ikke være tilfældet, så skal I endelig sige til.
|
||
| 1. Sep 2004 | Brune kartofler | Meta |
|
Hvad er glaskartofler? Kan man ikke bruge alm. små kartoflerog skal de for den sags skyld koges først???
Har ikke prøvet at lave dem før. Det er også første gang at jeg laver flæskesteg. Fandt jeres side på google. |
||
| 1. Sep 2004 | Re: Brune kartofler | Søren Hansen |
|
Glaskartofler? Det er kartofler man køber i glas i supermarkedet. Står
ofte sammen med rødkål, rødbeder, asier og alt det andet der fås på glas. Du får klart det bedste resultat med glaskartofler, men du kan også bruge kogte små kartofler (ikke nye kartofler) fra dagen før der har ligget i køleskabet. Held og lykke med stegen. PS. Den email du opgav duer ikke, så jeg kunne ikke svare dig direkte. |
||
| 23. Sep 2004 | ||
|
|
||
| 4. Nov 2004 | Brunede kartofler | Hjemkundskabslærerinden |
|
Det er ikke helt rigtigt at glaskartofler bliver bedst brunede. Små kogte og pillede kartofler bliver fastere og mere velsmagende.
Grunden til at mange bruger glaskartofler er at de er våde når de kommes ned i smør- og sukkermassen - derved hænger karamellen bedre ved og resultatet bliver smukkere. Hvis man ønsker det fastere resultat med selvkogte kartofler skal man blot lægge dem i et koldt vandbad når de er pillede og først tage dem op lige inden de skal i karamellen. Man får med garanti et super resultat hver gang!! |
||
| 25. Nov 2004 | ||
|
|
||
| 25. Nov 2004 | Kærlighed! | peter |
|
Ren kærlighed!
|
||
| 27. Nov 2004 | Tilsæt kogende vand | Irene Klausen |
|
Når jeg laver brunede kartofler, tilsætter jeg altid en smule kogende vand efter tilsætningen af smør. Dette gør sukkerlagen tyndere og nemmere at arbejde med. Det bliver jævnt fordelt, og vandet fordamper undervejs. Det tager lidt længere tid at lave dem på denne måde, men resultatet bliver til gengæld altid flot.
|
||
| 27. Nov 2004 | Tak | Ulrik Ernst Nielsen |
|
Tak for en god side
Lækkert med nemme opskrifter på den gode mad For som single fyr er det ikke altid let af finde på noget altid ;O) |
||
| 14. Dec 2004 | Brunede kartofler | Erik Hove, Viborg |
|
Hæld lidt vand i panden sammmen med sukkeret, som opløses i vandet. Efterhånden som vandet fordamper brunes sukkeret, og det er meget lettere at styre farven og undgå, at sukkeret branker. Prøv det.
|
||
| 16. Dec 2004 | brunede kartofler | |
|
I stedet for sukker og smør kan man bruge Ahorn Sirup det er vældigt nemt.
Sirup på panden kartofler i sirupen varme - røre lidt rundt og vupti så er de der |
||
| 20. Dec 2004 | brune kartofler | bjarne |
|
Det er en god ide´at hælde noget kogende vand på kartoflerne 10 min før de skal brunes, så stæjler kartoflerne ikke al varmen fra sukkeret, og det bliver dermed lettere at få dem alle brune og blanke.
Man kan sagtens bruge majs eller anden olie istedet for Smør, |
||
| 20. Dec 2004 | brune kartofler | bjarne |
|
Det er en god ide´at hælde noget kogende vand på kartoflerne 10 min før de skal brunes, så stæjler kartoflerne ikke al varmen fra sukkeret, og det bliver dermed lettere at få dem alle brune og blanke.
Man kan sagtens bruge majs eller anden olie istedet for Smør, |
||
| 21. Dec 2004 | Tak for jeres side | Erik Jeppesen |
|
Jeg sidder i Spanien og været heldig at få fat i etb stykke kam med ben (koteletter). Det var altid min dejlige hustru som lavede flæskestegen men desværre mistede jeg hende for 3 år siden og det gør stadig forbandet ondt.
Så jeg har glemt alt om hvordan man laver flæskesteg. I spanien kan man også få danske samsø kartofler i glas ribs og solbær gele fra den Gamle fabrik samt herregårds rødkålen. Så jeg var forfærdelig glad for at se jeres side og glæder mig til at følge opskrifterne så skal jeg nok maile til jer om hvordan resultatet blev. Rigtig glædelig jul og et godt og lykkebringende nytår til jer alle. Med venlig hilsen Erik de Espana |
||
| 23. Dec 2004 | Julen er reddet | Charlotte + MATHIAS |
|
Min nevø og jeg takker for hjælpen og ønsker en glædelig jul!
|
||
| 24. Dec 2004 | Tak! | Anne |
|
I har lige reddet vores jul med jeres opskrifter, TAK!
Og go' jul :) ... |
||
| 24. Dec 2004 | Tak for hjælpen ! | Peter |
|
Tak for hjælpen fra en ungkarl i knibe ...
|
||
| 24. Dec 2004 | Så blev det også jul i år | Fam. Malling |
|
...med rigtige, brunede kartofler. Tak for det.
|
||
| 28. Dec 2004 | rart! | Omni |
|
Den første side der dukker op på Google ved søgning
på "flæskesteg" og minsandten om ikke man finder al ønskelig information udi flæskestegens mysterier ! Cool og ganske fed idé, for os som ikke er "helt" sikre på hvordan stegen skal ha' det. Den med stege-thermometeret skulle vise sig at holde stik, jeg gav den dog til de 80° for at være sikker, og nams for en steg og kanon sprøde svær. Tak for de gode råd :) |
||
| 29. Dec 2004 | Feeeeeeeeeedt :D | sarah |
|
jeg synes jeres side er helt vild herre mega meget fed :D
|
||
| 27. Oct 2005 | sssssssssssss | |
|
sssssss
|
||
| 1. Nov 2005 | Hmm, Prøv lige det her. | Keld Sørensen |
|
I forgangne tider var min bedstefader konditor. Da det førhen var hos bageren o.l, at mange fik lavet store stege, tog han sig bla. også af, at lave brune kartofler.
Hans metode er klart god og giver et flot og meget velsmagende resultat. Det sjove er, at ingen tror det, før de har prøvet. 1 brun sukkeret på panden. Rør mindst muligt ved det, og når det begynder at boble, og blive lige en anelse for brunt helt inde i midte, er man klar til at gå videre. 2 Hæld kogende vand på panden. Pas på det kan spøjte, hvis man er uforsigtigt, og det brænder djævelsk. 3 Gå nu lidt til og fra, men det koger lidt ind. Rør af og til, så alle klumper forsvinder. 4 Mens lagen stadig er sådan cirka som tynd skysovs i konsisten, hældes kartoflerne i, og der tilsættes lidt smør. 5 Lad nu koge ind med kartofler. Vend lidt en gang i mellem. Stop og hold varm, når lagen er god tyk og før den bliver så tyk, at den begynder at brænde på panden. -Nu har du en skinnende flot kartoffel, men en lækker karamelsød smag, som ikke bare lige sidder unden på kartoflen, men som er trængt et pænt stykke ind i kartoflen. Den er glat, og uden klumper, og man må bare overgive sig. Er man ikke en slikmund, skal man dog bruge en anden opskrift. |
||
| 9. Nov 2005 | kryds lige fingre | Stine |
|
jeg prøver at lave And med brunede kartofler i morgen til Mortens Aften. Kryds lige fingre for det er min debut hehe
|
||
| 10. Nov 2005 | Jeg krydser fingre for dig hvis du krydser fingre for mig :) | Kirsten M |
|
Jeg skal også stå for and i aften - dog ikke en hel steg med bryst og lår, men det, jeg er mest spændt på, er nu de brunede kartofler! Gad vist om man kunne bruge lys sirup?
|
||
| 26. Nov 2005 | "Slanke eksperter"?! | Ole Barsebäeck |
|
Hvad er det for nogle "slanke eksperter" I snakker om øverst på denne side? Hvor tynd skal en ekspert være før han kan kaldes slank?
|
||
| 29. Nov 2005 | Ud med glassene!!! | Morten |
|
Kartofler til bruning skal ikke komme fra glas og det skal rødkål for den sags skyld heller ikke. Det kan godt være, at det er nemmere, men det er vel ikke et spørgsmål om, at det skal være nemt. Det skal være GODT! Der er jo heller ikke nogen, der køber flæskestegen færdig på glas....
Ud over det - tak for siden. Dejligt at se en velfortjent hyldest til den traditionelle danske mad. |
||
| 29. Nov 2005 | Re: Ud med glassene | Søren Hansen |
|
Du har helt ret i at rødkål ikke skal være på glas. Det er det rene vand, og smager bedrøvende. Herregårdsrødkål er bestemt ikke på glas og er en sikker vinder (modsat meget hjemmelavet, hvor man ikke kan tillade sig at kritisere personen, der sikkert har lagt en enorm arbejdsindsats i et desværre middelmådigt resultat).
Det er ikke et spørgsmål om at det skal være nemt. Det er blot en sideeffekt. Det er udelukkende et spørgsmål om at få det bedste resultat, og det opnås med glaskartofler, og ikke med hjemmekogte kartofler. |
||
| 15. Dec 2005 | Re: Ud med glassene - og så alligevel ikke | Dep. for Brunede Kartofler |
|
Der er faktisk en rigtig god fysisk pointe i at anvende glaskartofler. Da disse har været i væde længe er væden trængt ind i selve kartoflerne og det gør at når de ender i sukkerlagen, så trænger lagen bedre ind kartoflen i stedet for at ligge som en hinde udenpå. Man opnår ikke samme resultat ved nyskrallede kartofler med mindre man ligger dem i væde i et stykke tid og så får man alligevel hvad der svarer til en glaskartoffel ud af det.
|
||
| 18. Dec 2005 | Glaskartofler eller ej..og hvordan med rødkål? | Julenissehilsen |
|
Jeg skal holde jul for første gang i mine 33 år, vi bliver 20 personer.
Menuen står på Flæskesteg og brune kartofler og til sidt ris a la mande. Lavede en vellykket prøve middag i går, men er bekymret for den store mængde sovs ;o/ En ting er sikkert de brune kartofler bliver glaskartofler!! Rødkålen bliver også på glas, men der kan man krydder til, vil gerne høre om nogle har et godt forslag til hvordan man får industriens kål til at minde om den gammeldags jul;o) |
||
| 19. Dec 2005 | Rødkål... | Liva D |
|
Køb "Herregårdsrødkål" det er en stor plastik bøtte og ikke et glas... Den er ind i mellem på tilbud, men kan ellers næsten altid fås i de store supermarkeder. Så kan man varme den med en kanelstang, lidt nilliker og en stor klat ribs gele, så er der ikke nogen der stiller spørgsmål ved det... Det er lækkert og nemt! Man kan også lige smutte et par stjerne anis i, men ikke nødvendigvis...
Problemet med hjemmelavet rødkål er, at folk er jo vant til industri kåles smag, så når de får den ægte vare smager det altså bare anderledes. Ligsom med bernaise sovs. Er man vant til den fra knor, er det noget helt andet hvis man får den, lavet fra bunden. Jeg er typen der kan li at lave tingene fra bunde, men min familie er mest til den indkøbte kål, så det får de. Men med lidt kryderier i... Det SKAL have mit personlige præg. |
||
| 21. Dec 2005 | Glaskartofler.. ER i da skingrende sindsyge.. | Nicolai |
|
Det er med dyb væmmelse at jeg ser jer eksplicit anbefale "glaskartofler" som har en ulækker konsistens, og kun smager af saltlage.. en seriøs kender vil da altid, bruge små pillekartofler.. i burde skam jer over at opfordre til slige ugerniger
|
||
| 21. Dec 2005 | Petter fra Norge | |
|
Min Danske mor har læret meg alle små trix som skal til for at få en perfekt julaften.
Min norske familje elsker brunede kartofler og hjemmelaved rødkål.De fleste idioter køber den i forretningen.... Samt ribbensteg, men med det køddet som er også fra ribbene. . |
||
| 21. Dec 2005 | Nej, nu må i altså lige... | Otto |
|
Det lyder jo som en debat mellem Ritt b. og Søren p. op til kommunalvalg.
Jeg skal stå for kartoflerne i år. Glas eller hjemmekogte? Må jeg bede om et entydigt svar? Alt for fedt site iøvrigt. |
||
| 22. Dec 2005 | Glas eller pillede kartofler | Dorte |
|
Jeg bruger altid glas-kartofler. Jeg synes de er perfekte til dette - jeg hader nemlig at pille kartofler :-)
Jeg bruger dog aldrig vand, men meget sukker og meget smør. De klumper der kommer i starten, når man hælder kartoflerne i sukker/smør-lagen forsvinder, så der er ingen grund til at bruge vand - synes jeg. Lad kartoflerne stå og smire ved svag varme - og de bliver perfekte... Rigtig god jul PS. jeg er også til hjjemmelavet rødkål... |
||
| 23. Dec 2005 | Aspargeskartofler til brunekartofler... | Jørgen Hall |
|
Jeg plejer at stå for de bruende kartofler til jul. Og har altid brugt glaskartofler.
I år har jeg så valgt at købe aspargeskartofler, og er netop igang med at koge dem. De skal pilles imorgen. Nu læser jeg så hér, at alle anbefaler glaskartoflerne...øv Nu troede jeg lige at jeg skulle være kvalitetsbevidst! Nu vil jeg gennemføre projektet - giver en tilbagemelding med resultat ;-) |
||
| 23. Dec 2005 | Tak for hjælpen | Uffe |
|
Min mor bad mig om at stå for de brune i år. Din beskrivelse af hele processen er meget detaljeret, og det gav mig fuldkommen tryghed i mit sind. Nu ved jeg præcis hvordan jeg laver dem helt perfekte i morgen aften: JULEAFTEN. Hurra.
|
||
| 23. Dec 2005 | Brunede kartofler part II | |
|
For det første er det en grund til det hedder "Brunede kartofler", (og ikke brune)de skal brunes i sukker.. ikke kandiseres.. derfor er argumentet med glas kartofler tragisk misforstået.. for det andet, har jeg meget ondt af jeres smagsløg, hvis i ikke kan smage den utroligt nasty smag af lage som trænger igennem alt, på de sørgelige nogle gange flere år gamle kartofler på glas.. selv når de er brunede gør jer selv en tjeneste og køb nolge pille kartofler, og pil dem evt dagen før.. så det både smager og føles som kartofler i munden. hvis det bare er dovenskab.. fair nok.. men det svarer til at sammenligne bøffen i en Macdonald burger med oksekød..
jeg bruger også smør, og en lille sjat varmt vand i sukeret når det er smeltet, det giver nogle flotte brunede kartofler, som aldrig klumper.. |
||
| 23. Dec 2005 | hvor stammer de fra? | Larsen/wiedemann |
|
vi har en diskussion om hvor brunede kartofler stammer fra og deres oprindelse.
glædelig jul |
||
| 24. Dec 2005 | K | |
|
|
||
| 24. Dec 2005 | I tror det er loegn (",) | Tina - omme i London |
|
Jeg bliver noedt til at lave brunede kartofler nok til min soen kan varme nogen op til morgenmad i morgen *-<:o)
KH Tina - omme i London |
||
| 25. Dec 2005 | I tror det er loegn (",) | Tina - omme i London |
|
Jeg bliver noedt til at lave brunede kartofler nok til min soen kan varme nogen op til morgenmad i morgen *-<:o)
KH Tina - omme i London |
||
| 25. Dec 2005 | Tak fra San Francisco | Kim |
|
Vi er en lille familie her i San Francisco som skal have lidt dansk jul. Tak for tippet med de brune kartofler - vi proever :-)
God jul til alle her fra USA |
||
| 26. Dec 2005 | Aspargeskartofler til brunede kartofler... | Jørgen Hall |
|
Jeg vil lige følge op med at bruge små asparges kartofler til brunede kartofler.
Efter kartoflerne var kogt blev de pillet, og lagt i vand. Ved tilberedningen dryppede jeg dem af, og lagde dem på en pande med sukker og smør. Resultat; for fremtiden vil jeg bruge små aspargeskartofler til brunede kartofler. Den faste konsistens i kartoflen bibeholdes sammen med smagen af kartoffel, tilsat den lidt søde del af sukkerlagen. Jeg kan kun sige: Prøv det! Hilsen Jørgen. |
||
| 26. Dec 2005 | hvor stammer de fra part 2 | |
|
er der ingen der kan oplyse mig om hvor brunede kartofler stamnmer fra???????????
|
||
| 2. Dec 2006 | Tofu er en glimrende erstatning for kartoflen | Cuscus69 |
|
Hvis man som jeg er godt træt af kartofler, kan jeg anbefale tofu. Tag en iskugleske og stik dybt i tofuen. Så er det ingen sag at lave perfekt runde "tofutofler". Kog dem akkurart ligesom kartoflerne og giv dem en tur på panden sammen med Creme fine og afkog af valnøddeskalller. Så får de den helt rigtige farve. Hvis det skal være sødt så drys med knust tørret banan.
Velbekomme Energifordeling: Kulhydrat 45% Fedt 5% Protein 50% ----------------- Ren nydelse: 100% |
||
| 18. Dec 2006 | Brunede kartofler | Ivan Holm |
|
I taler i begyndelsen af teksten om "slanke eksperter", er
det det modsatte af "fede eksperter" eller er der mon tale om slankeeksperter? Efter dette - tak for en dejlig side, jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre noget om rigtig flæskdsteg, - altså ribbensteg - der er ikke meget flæskesteg på en nakkekam. |
||
| 18. Dec 2006 | pille kartofler til brune kartofler! | Tove Petersen |
|
Jeg er enig i, at det skal være pillede kartofler og ikke glaskartofler. Hvert år står jeg og piller op til 5 kg. kartofler til brune kartofler og er dødtræt af, at skrællen er vanskelig at få af. Er der nogen, der har et godt fif? Er der nogen, der har prøvet at sætte dem i ovnen i sukkerlagen, som der er et tip om? Jeg plejer at lave dem i flere omgange - resultat -ikke megen tid ved middagsbordet.
|
||
| 24. Dec 2006 | llææækkert!!! | jacob ankjær |
|
Glædelig jul til alle læsere på denne side. Ingen jul uden stegen!
|
||
| 24. Dec 2006 | Lav dem i god tid | |
|
Jeg laver altid mine brune kartofler i god tid. Når kartofler har lagt 4 - 5 minutter i sukkerlagen tager jeg dem af varmen, og tilsætter ca. 1-2 dl vand(afhængig af portionsstørrelsen). Jeg stiller kartoflerne koldt indtil jeg skal bruge dem. varm dem op ved kraftig varme og vend forsigtigt indtil vandet er væk og der ikke er flere klumper i sukkerlagen og vupti - dejlige varme brune kartofler på kort tid. Glædelig jul
|
||
| 24. Dec 2006 | I god tid | poul |
|
Ja det var lige det jeg kiggede efter,til næste gang, - men nu er der jo kun 1½ time til der skal spises, så på med vanten,ikke tankkartofler, selv pillede, og rødkål den er hjemmelavet i stegepose i ovnen i 2 timer, bare ned i posen med hakket kål, sukker, æbler, balsamico, laurblade, niliker, og hvad du synes julen dufter af, - 200 grader.
|
||
| 26. Sep 2007 | Hvilken stegepande ? | a |
|
Nogen der har erfaringer med jern/teflon/whatever pande ?
Hvilken er bedst ? |
||
| 9. Nov 2007 | Aspargeskartofler HELT KLART!!!! | Kokke-konen |
|
I mit barndomshjem har vi altid brugt aspargeskartofler til brunede kartofler, det smager såååå dejligt...
Min mand er kok og han ville ALDRIG bruge burkartofler (på glas) som jeg kalder dem... God Mortens aften til alle ;0) |
||
| 10. Nov 2007 | -fra en nybegynder :-) | Kristina |
|
Ej altså hvor en fin hjemmeside, lige hvad jeg skulle bruge... -fedt hjemmesidenavn i øvrigt, det er noget man husker...
Hjertelig tak fra Kristina |
||
| 24. Nov 2007 | Så prøver vi! | Claus, Emil, Anders og Rasmus |
|
Vi er 4 drenge som skal lave dejlig mad her til aften. Vi kan alle godt lide at gå i byen og slå til Søren og har gjort det med stort succes i gennem tiderne. Vi vidste ikke hvordan man lavede brunede kartofler, men takket være flæskesteg.dk fik vi svar. Vi skriver senere om hvordan det gik - Ja, også med byturen!
|
||
| 9. Dec 2007 | Udenlandsdansker | Annemette |
|
Naar man nu ikke kan faa det hele paa glas i supermarkedet her i England hvor jeg bor og faar 14 mennesker til Dansk Jul saa er det godt at kunne finde nemme opskrifter paa de gode gamle danske juleretter. Det der med at faa gaester er i virkeligheden bare en undskyldning for at jeg kan faa dansk julemad ;)
|
||
| 11. Dec 2007 | Yes Sir | Skriver |
|
1000 tak for den her dejlige side, vores famile mangler aldre mere opskrifter, og ikke mere kedlig mad. Det er jo en ren glæde at komme her ind. håber i vikl forsætte med at opdater den så der altid er lidt godt nyt.
|
||
| 12. Dec 2007 | Brunede kartofler | Allan Nielsen |
|
En rigtig god side i har bygget op.
Men man bruger IKKE smør eller andet til brune kartofler, kun sukker. |
||
| 23. Dec 2007 | Brunede Katofler | Dan Hansen |
|
Det er ikke helt rigtigt Allan, men der skal kun meget lidt i ;o.
Men ellers er det en rigtig god side der er lavet her. Følg den første gang så kan det ikke gå helt galt. Rigtig god jul alle sammen |
||
| 24. Dec 2007 | Selvkogte smager bedre en glas kartofler | Steffen Klint |
|
Tak for gode ideer til opskrifter. Men, denne ene gang om året skal der gøres lidt ud af maden. Kog selv, pil selv (incl. brændte nalder, av, av) og du får et bedre resultat. Jeg er enig i, at glas kartoflerne of ser flottere ud, men de er ofte vandige og hårde .....
|
||
| 24. Dec 2007 | Brune kartofler | Troels |
|
Det anbefales, at de pillede kartofler er varme når man putter dem i karamelmassen (som bestemt skal have en god klat smør). Hvis de er kolde opstår der nemt skorper af kandisering. De kan evt. lige få 30 sek. i mikroen inden de puttes på panden med sukker og smør.
Go' jul |
||
| 25. Dec 2007 | Nu må det gå, så godt det kan! | Ole |
|
Det er 1. juledag, og klokken er 13.25. Den store datter kommer 'hjem til jul' med kæreste og barn kl. 17. Hun og min kære hustru har for lang tid siden aftalt 'Rigtig Juleaften' (med and, steg, brunede kartofler, risalamande og hvad ved jeg). Og så bliver min hustru dæl'me kaldt på arbejde kl. 13! Det er mange, mange år siden, jeg har stået for julemiddagen. Og så brunede kartofler!! Men med denne side er jeg fuldt optimistisk. TAK!!
|
||
| 6. Oct 2008 | Brune Kartofler | Leif |
|
Efter nu at have læst adskillige indlæg om de Brune Kartofler, kan jeg kun sige efter at have prøvet dem fra TV2. Charlie, put dem i kogende vand lige inden de kommes på panden & vendes i det brunede sukker med Smør & evt. tilsættes lidt vand, og det skal absolut være selvkogte pillede aspargeskartofler, så svært er det heller ikke, alt andet er sjusk, mener her de omtalte glas-kartofler/i glas. Bon appétit
|
||
| 22. Oct 2008 | hvor lang tid | jens |
|
hvor lang tid tager det at laver :=)
Brunde kartofler |
||
| 12. Nov 2008 | Marie | Marie |
|
Hej jeg har fået tjansen at lave de brune kartofler til en julefrokost med 45 mennesker :-O.
Er der nogen der har en idé om hvor mange glas kartofler jeg skal købe og evt. tal på sukker og smør? Er nemlig ik vant til at lave mad, slet ikke julemad :( Men må jo to tage udfordringen op. Har I desuden nogle idéer til hvor tidligst jeg kan lave det inden og hvordan jeg kan holde det varmt? Mange tusind tak på forhånd! /Marie |
||
| 2. Dec 2008 | brunede kartofler | mette |
|
Lav de brunede kartofler i en gryde i stedet for en pande - det er meget nemmere, når man kan røre rundt med en grydeske!
|
||
| 3. Dec 2008 | SUKKER | Anne |
|
Der står ikke hvor meget sukker der skal i ??
Jeg har saldrig lavet det før, det er derfor svært at vide hvor meget jeg skal bruge.. |
||
| 3. Dec 2008 | Re: SUKKER | Søren Hansen |
|
Jo der gør. Der står at sukkerlaget på panden skal være 1/2 - 3/4 cm. Så det kommer an på pandestørrelsen hvor meget sukker der er brug for.
|
||
| 6. Dec 2008 | Brunede kartofler | Henrik Vincents Fisker |
|
Nu har jeg lavet brunede kartofler de sidste 4 år, tl vores fælles juefrokost her i byen. Til 80 personer og det er et kunststykke.
Jeg bruger en stor dyb gryde, smelter 600 g smør, lader det smelte helt og derefter smør i. Kartoflerne kommer i af 2 omgange og jeg tilsætter lidt vand, det gør at de ikke brænder pp, men de bliver ikke så brune, lidt lysere farve får de. Det er lykkedes hvert år endnu. Jeg skal igang nu her i dag. |
||
| 6. Dec 2008 | Gryde trick fantastisk!! | Andres |
|
...hvorfor havde man ikke regnet den ud selv :o)
Tak for tip! |
||
| 21. Dec 2008 | Panik ved kartoffelpanden! | Mai-Britt |
|
Lær af mine dumheder:
Jeg havde gæster igår til den gode danske traditionelle flæskesteg med hele svineriet. Jeg lavede de brunede kartofler til sidst og til min rædsel skete der det, at sukkeret klumpede sammen til EN stor sukkerklump på str. med en knytnæve. Oh ve og skræk! Og gæsterne var ankommet og sad i spændt forventning om dette danske måltid jeg havde pralet så skamløst af..... Fadæsen var at jeg havde haft kartoflerne i køleskabet og de derfor kølede det varme sukker ned. Dum fejl. Jeg måtte være tålmodig og varme det godt og grundigt og laaaaangsomt igennem til klumpen havde opløst sig og det hele endte med at være lækkert omend lidt forsinket........ |
||
| 23. Dec 2008 | rødkål | Aksel |
|
Rødkål i glas elller spand. Prøvat tilsætte lidt koncentrat saft fra solbær eller jordbær og varm det med i en gryde. Bare et par spiseskefulde. Mums.
|
||
| 23. Dec 2008 | Rødkål | Merete |
|
Når man først har lavet sin egen rødkål, så kan rødkål i glas eller spand godt pakke sammen. Har prøvet en super nem opskrift fra Maduniverset, som varmt kan anbefales.
Velbekomme og god jul:O) 1 rødkålshoved 75 g smør - ikke margarine! 1 dl hvidvinseddike 1 stort glas (400 g) ribsgele (Den Gamle Fabrik er god) 2 dl vand 1 tsk. groft salt Fremgangsmåde: Del rødkålen i kvarte med en stor kniv. Smid stokken ud. Snit rødkålen nogenlunde fint - max. bredde på stykkerne anbefales at være 1 x 7 cm. Varm smørret i en gryde til det bliver let gyldent. Vend rødkålen i og tilsæt hvidvinseddike, ribsgele, vand og salt. Kålen skal koge 1 time, rør jævnligt rundt, så det ikke brænder på. |
||
| 24. Dec 2008 | Hurtigt og meget nemt tip | Regner |
|
Hvis man har problemer med at få kartoflerne ordenligt gyldenbrune, kan man tage lidt tændvæske, hælde det på panden, tænde en tændstik og smide den med let bevægelse ned i ( gøres gelende, da det kan give lidt svineri )
Så bliver kartoflerne smukt brune. - Husk endelig at fjerne tændstikken inden servering! Rigtig god jul |
||
| 25. Dec 2008 | dansk julemad på new Zealan | |
|
super god side,- når man nu ikke lige har mor ved hånden. Vi er i fuld gang med opskrifterne på hele middagen. det ser ud til at det bliver perfekt !
Tusinde tak for initiativet. Johnni og Stine |
||
| 31. Jul 2009 | Årets første flæskesteg - I sommervarmen | Andreas |
|
Tak for en god side endnu en gang. Har brugt den flere gange, men aldrig midt på sommeren.
|
||
| 5. Sep 2009 | brunede kartofler | |
|
Husk at skylle glaskartofler i ren hold vand inden du bruner dem,ellers eksplodere de.
|
||
| 11. Dec 2009 | "Glaskartofler" er en dødssynd - spild af tid og uden smag | Mia |
|
små aspargeskartofler er sagen. En lillebitte dråbe kulør kan gøre underværker for farvens udseende, men husk: kun LILLEBITTE!!!
|
||
| 20. Dec 2009 | Flæskesteg i Madrid | Bo |
|
Det er da en fantastisk opskrift. Jeg have lige lavet flæske steg med brune kartofler og rødkål for første gang, for mine venner i Spanien. Tak for hjælpen.
Jeg fandt ud af at man kan købe glas kartofler og rødkål i forretningen som hedder Ahorra Mas. For nakkestegen skal man bare spørge en god slagter om "Lomo con la piel pero sin el hueso". Det skal man spørge om et par dage inden man skal bruge det. |
||
| 22. Dec 2009 | Jesus... | Quick-kogeren |
|
Nu har jeg lavet de skide kartofler... vil sige det nemmere med følgende opskrift..
1: Køb bagekartofler, prop et kanonslag i hver og spræng dem til helved, for at få små fine stykker. (dog tager det lidt tid at samle sammen) 2: Dernæst put hele mulivitten i en stor metal skål, for sjovere resultat. 3: Tilsæt 16kilo sukker og 8-9pakker kærgaarden. 4: Indsæt i mickrobølgeovn og NUKE svinet i ca 5 timer. en microvn på 1800w eller derover giver mest mulig NUKE. 5: efter tilberedningen påfår 4-5 dåser guldspray for et gyldent look, hvis der mangler lidt smag kan du altid indsætte det hele i microvnen igen og tilsætte mere sukker. held og lykke |
||
| 24. Dec 2009 | brunede kartofler i gryde | Mette |
|
Jeg bruner altid kartoflerne (ikke glaskartofler) i en gryde. Det er meget nemmere og ikke en eneste kartoffel falder ud over kanten. Prøv det!!
|
||
| 24. Dec 2009 | Reddet af hjemmesiden | Jens T |
|
Vand kunne heldigvis tilsættes og vi opgav ikke alligevel da resultatet bare kom lidt langsommere.. Nu spiser vi. God Jul.
|
||
| 6. Feb 2010 | Lurpak smør :o) | Christine |
|
Super godt at I i skriver at det er Lurpak smør der skal bruges til de brunede kartofler, da f.eks. et blandingsprodukt såsom Kærgården smør ikke dur, fordi sukkeret så ikke vil hænge ved.
|
||
| 25. Oct 2010 | Glaskartofler? | Kent |
|
Jeg forstår ikke hvorfor du anbefaler glaskartofler! Glaskartofler smager da ikke godt!!!
Den eneste grund jeg ser til at bruge glaskartofler, er hvis man ikke gider pille rigtige kartofler selv. Til gengæld gider jeg s'gu ikke spise brunede glaskartofler. ;-) Nej, find nogle gode asparges-kartofler. Halver dem evt. og brug dem. (Hvis du ikke kan finde rigtige små kartofler!) Men ellers en god side! :-) |
||
| 3. Nov 2010 | brunede kartofler | mette |
|
Jeg bruner altid kartoflerne i en gryde. Det er meget nemmere og ingen hopper udenbords. Prøv det!
|
||
| 14. Nov 2010 | Fedtet fra dyret | Marie |
|
Hos os kommer vi altid en smule andefedt på, som supplering til smøret. Det smager vanvittigt godt. Er der virkelig ingen andre mennesker der gør dette?
|
||
| 22. Nov 2010 | Thea Madsen | |
|
|
||
| 4. Dec 2010 | Fedt er hele smagen | Michael boysen |
|
En vidunderlig Fläskesteg bliver den om man laver den efter dette recept. Jeg koger svären ca 30 minuter og INTET ja jeg siger INTET af fedtet går till spilde! Den beste sov er ren & skär fedt/boullion fra svinet!
Jeg plejer faktiskt også åbne en dåse mandariner som har ligget i sukkerlag,sukkerlaget kan man jo dricke ,mandarinerne lägger jeg i sovsen og der kommer minsanten også lidt gele' fra sorte vinbär..i også smages til och serveres "tyk" (hvedemelsblandingen) jeg har også asieagurk og extra gele selvfölelig rödkål og for at väre moderne og helbredsvenlig så har jeg skåret isbergsallat,agurker,tomater,og röd lög ,laver en enkel dressing på olie,sukker,salt og vand + ädikke citron peber + lime,hälder det over sallatmixen og tager så väk "dressingen efter et par minuter! Så er det hvidtöl til börnene store som små! vi er faktiskt i skriven stund ved at lave dette nu! og en magen til om ca 14 dage og selvfölelig til juleaften og da vi bor i Sverige så får så skinke m julebord sildebord.m sv köttbullar osv på anden dag jul. Så jeg önsker jer en riktig gläde hele vejen fram til jul Tak fra en Dansk Svensker |
||
| 8. Dec 2010 | Skrælle før kogning/pille efter kogning - brune kartofler? | Terese |
|
Hvorfor piller man altid kartoflerne EFTER de er blevet kogt (med brændte fingre til følge) - hvorfor kan man ikke skrælle dem før de bliver kogt?
|
||
| 16. Dec 2010 | Mindre fede og nemmere men garanteret brune og lækre | Inger |
|
Hej
Prøv at bruge mørk sirup. Du skal ikke smelte sukker, og du skal ikke bruge smør. Bare varm siruppen og kom kartoflerne i. Lad dem ligge i til siruppen sætter sig fast. |
||
| 16. Dec 2010 | Hurtigere, havsalt og honning! (I alt 1 time med en 2 kg steg) | Peter Madglad |
|
I en børnefamilie som min kan det betale sig at spare tid, men man vil ikke gå på kompromis med smagen når det gælder julemaden dog.
Her er dog et tip hvor du kan MEGET tid og alligevel få et ovenud fremragende resultat. Jeg lærte dette trick af en sønderjysk skibskok på et Mærsk-skib og har brugt det lige siden - i godt og vel 10 år nu. -------------------------------------------------- Flæskesteg på ca. 2 kg. Tag en stor suppegryde, kom ca. 2½ L vand i, en åben håndfuld salt og ca. 3 gange så lidt hele peberkorn. Sæt fut i kogepladen, kom stegen i når vandet koger og lad den være i 25-30 min. Forbered dine kartofler (som efter min mening ALDRIG må være glaskartofler) kog også disse, til de knap er spiseklar. Ca. 15 min. - Lad dem køle af i koldt vand. Tag stegen op af vandet, hvis den ikke allerede er ridset, så gør det nu, og gnid den så ind i den gode gourmet havsalt, eks. Læsø Salt. Sørg for at stegen har dryppet godt af. Tag så en håndfuld Lurpak og gnid det ind i ridserne. HUSK - Gem ca. ½ L af kogevandet til sovsen! Nu skal stegen så i ovnen ved 250 grader i 30 min. Sværen op. Stegen på rist som du lader dryppe ned i fad med vand. I de 30 min, har du tid til at lave dine rødkål. Der har jeg som oftest ikke lavet dem selv, men bruger en stor klat honning og en klat Lurpak, samt lidt havsalt under opvarmningen. Du har også i samme halve time tid til dine kartofler. Her bruger du hverken sukker, brun farin eller sirup - MEN HONNING og LIDT sovsekulør (Da honning ikke bliver mørkt som sukker), ellers er fremgangsmåden den samme - Du bruger dine kolde og våde kartofler og lader dem blive færdige på panden under "bruningen" ;) Den brune sovs er selvfølgelig det sidste der skal laves. De bedste og eneste råd jeg har her, er først og fremmest at anvende fedtet fra stegen (Selvfølgelig) men også bruge vandet som du kogte stegen i. Du får et FREMRAGENDE resultat og du vil aldrig lave det anderledes efterfølgende! That's a promise! |
||
| 23. Dec 2010 | Nem opskrift! | Maia |
|
Ja, nu vil jeg, Maia på 12år, så lave disse brunede kartofler. Meget nem opskrift, satser på et godt resultat!:)
|
||
| 23. Dec 2010 | mhhhhhhhhhhhhhhhhhhh lækker opskrift :0) | Josefine Johanne Øverli |
|
nååh lad os så nu se om denne opskrift er god.
jeg er josefine på 12 år som er en pige der elsker at lave mad og (holder meget af mad) |
||
| 23. Dec 2010 | ||
|
|
||
| 11. Apr 2011 | ||
|
Min bedstefar laver alt den gode gamle danske mad og er ret god til det, men når han har rørt et par omgange i kartoflerne hælder han en lille smugle piskefløde i.
De bliver ganske lækre og det er også nemmere at arbejde med - og endnu bedre nemmere at gøre rent ;) |
||
| 10. Nov 2011 | virkelig god | Søren |
|
virkelig god opskrift
Hilsen Søren Viktor www.cakesandmore.dk |
||
| 11. Nov 2011 | Manden i huset | Jens-Jørgen Mathiesen |
|
Kan man lave brune kartofler i forvejen?
|
||
| 30. Nov 2011 | Lette brune kartofler | Den brune |
|
I stedet for smøret kan det smeltede smør tilsætte 2 dl spilkogende vand. Det er helt afgørende at vandet koger ellers eksploderer der gloende hede stykker smeltet sukker op ad dine arme. Det vil føles som napalm - og spolere både middag og din aften. Så SPILKOGENDE vand. Derefter i med kartoflerne, så ligger og søber rundt i sukkervandet. Når vandet er fordampet sidder sukkeret på kartoflerne. Vær meget opmærksom til sidste, for det går hurtigt fra at være godt til at være brændt på. Men noget lettere end sukker/smør metoden.
Min mor bliver rasende, hvis hun ser jeg har givet tippet videre. |
||
| 16. Dec 2011 | Opskrift = funktion | Matematikeren65 |
|
Burde opskrift i menuen ikke rettes til funktion? ellers zuper side!!! :D
|
||
| 17. Dec 2011 | Integritet! | Olav |
|
Mange tak for hjælpen -
Vi er 2 innovative Land Rover og IT nørder, som med stor success netop i skrivende stund har opnået et imponerende resultat. Mange tak, også for din fine måde at udtrykke dig på - det giver mening for folk som os. |
||
| 18. Dec 2011 | fra Holland | Jenny Kamstra |
|
Julen bliver mere og mere Dansk ved os her i Holland, selve stegen er fra Danmark. Og i 2012 kommer Dannebrog frem -når alle i Holland har orange tøj på til fodboldkampen Holland-Danmark,for det bliver håbeligt ligesom i 1992
God Jul!! |
||
| 19. Dec 2011 | Nina er en steg! | Claus |
|
|
||
| 24. Dec 2011 | mums mutter | Julie |
|
jeg er Julie på 9år. Glæder mig til at hjælpe med maden i år!!! :0) Håber ikke de exploderer op på mig!!! :(
|
||
| 24. Dec 2011 | DOn't do it! | Peter |
|
Julie, gør det ikke! Jeg har 3. grads forbrændinger i hele ansigtet efter sidste års mislykkede forsøg på lige præcis brunede kartofler!
|
||
| 30. Dec 2011 | Tossehoveder | Jesus Marie |
|
Sikke dog en gang forpulet måde at skrive på. I aner jo ikke hvad I taler om, I stakler. Må Gud forbarme sig over Jer.
|
||
Tilføj kommentar
